Zespół Szkolno-Przedszkolny w Konarach

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Konarach

63-910 Miejska Górka

Konary 56

Tel: (65) 547-77-95

 

E-mail: zskonary@wp.pl

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 562028
    • Do końca roku: 231 dni
    • Do wakacji: 38 dni
  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-05-14

    Imieniny: Bonifacego, Julity

  • Kartka z kalendarza

"Z kulturą mi do twarzy" - II edycja

"Z kulturą mi do twarzy" - II edycja ogólnopolskiego projektu edukacyjnego.

T roku szkolnym 2021/2022 nauczycielki podjęły się realizacji zadań II edycji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego "Z kulturą mi do twarzy". Koordynatorem działań była Agnieszka Furman

W Module I – W krainie Muz zrealizowanych zostało 8 zadań:

- „W magicznym świecie dźwięków” (1) – dzieci poznawały instrumenty perkusyjne, ich budowę oraz brzmienie, a także samodzielnie akompaniowały do utworów z repertuaru dziecięcego z użyciem ekoinstrumentów, oglądały muzyków grających na instrumentach w kameralnym składzie i w dużych obiektach typu filharmonia – w formie zdalnej przez internet.

- „Wśród nocnej ciszy” (4) – w okresie świątecznym  zorganizowany został  VIII Przegląd Kolęd i Pastorałek ,,Świąteczne śpiewanie" pod hasłem ,,Wśród nocnej ciszy". Wzięło w nim udział 67 dzieci (przedszkolaków i ich rodzeństwa). Repertuar był różnorodny, ale prym wiodła kolęda ,,Przybieżeli do Betlejem". Głównym celem przeglądu jest wspieranie i rozwój zainteresowań muzycznych u dzieci, ale także prezentowanie umiejętności wokalnych dzieci, stworzenie okazji do pokonywania nieśmiałości, a także powrót do tradycji śpiewania kolęd i pastorałek. Przygotowano też Jasełka – zaangażowano wszystkie dzieci w organizację i przebieg uroczystości.

- „Tanecznym krokiem” (6) – w każdej grupie nauczycielki w związku z uroczystościami przygotowywały choreografię taneczną do muzyki klasycznej, filmowej z wykorzystaniem metody Batti Strauss; dzieci słuchały utworów Fryderyka Chopina pt. „Mazurek fis-moll” oraz „Poloneza C-dur” „Walc des-dur”; zapoznały się też z instrumentami muzycznymi, m.in. fortepianem, na podstawie oraz z twórcą tych utworów Chopinem na podstawie wierszowanej opowieści pt. „Mały Chopin” Michała Rusinka.

- „Śladami przeszłości” (9) – najstarsze przedszkolaki udały się z wizytą do Izby Pamięci. Oglądały różne eksponaty, stare części garderoby, naczynia, maszyny oraz urządzenia codziennego użytku, stare zdjęcia, dokumenty. Dzieciom podobały się wszystkie eksponaty, ale najbardziej stary "odkurzacz" - "Kasia".

-„Mistrzowie pędzla” (10) – dzieci oglądały zdjęcia obrazów wybitnych malarzy przedstawiające różne gatunki malarskie – abstrakcje, portrety, martwą naturę, pejzaże. Nadawały nazwy obrazom.

-„Tajemnice teatru” (11) – przeprowadzono cykl zajęć w ramach tygodniowego tematu kompleksowego, m.in. poprzez filmy edukacyjne zapoznano dzieci z  rodzajami  teatru,  budową i osobami z nim związanymi jak aktor, scenograf, charakteryzator.

-„Z wizytą w teatrze” (12) – dzieci brały udział w spektaklach zorganizowanych na terenie przedszkola, oglądały teatrzyki Kamishibai, same wcielały się w role aktorów.

-„Dawno temu, za górami, za lasami…” (15) – najstarsze przedszkolaki w ramach „Tygodnia bibliotek” były z wizytą w bibliotece szkolnej, miały możliwość wypożyczenia książek, wymieniały się książkami między sobą, a przede wszystkim wspólnie ułożyły opowiadanie „Przygody Misia Zdzisia”, do którego stworzyły ilustrację i powstała wspólna książeczka grupowa.

 

W Module II – „Tu jest moje miejsce” zrealizowano 5 zadań:

- „Warsztaty ludowe” (2) – zorganizowano zajęcia w formie warsztatów – wykonanie ozdób choinkowych, ozdabianie pierniczków, a w okresie wielkanocnym dzieci poznały różne techniki zdobienia jajek i malowały pisanki.

- „Perły regionu” (3) – wycieczka do Izby Pamięci, poznanie tradycyjnych strojów naszego regionu.

- „Dzień wspomnień i zadumy” (8) – dzieci wraz z wychowawcami odwiedziły cmentarz oraz miejsca spoczynku powstańców, a także grób zmarłej nauczycielki, na których złożono kwiaty, zapalono znicz. W przedszkolu przeglądano stare zdjęcia, wspominano ciekawe historie, nauczycielki opowiadały dzieciom o wydarzeniach, które miały miejsce w przeszłości.

- „Pejzaże Polski” (10) - zorganizowano konkurs plastyczny ,,Kolorowa Pani Jesień- Pejzaże Polski”, który cieszył się dużym powodzeniem oraz zmobilizował do pracy całe rodziny.

- „Do hymnu!” (12) – przeprowadzono cykl zajęć dotyczący patriotycznej postawy podczas śpiewania hymnu, poszanowania flagi oraz innych symboli narodowych. Dzieci odświętnie ubrane, przyjmując patriotyczną postawę zaśpiewały pierwsze zwrotki i refren Mazurka Dąbrowskiego.

 

W Module III – „Kocham, lubię, szanuję” zrealizowano  11 zadań:

- „Kodeks dobrego zachowania” (1) zrealizowano zadanie, ustalając zasady panujące w grupie oraz opracowując „Kodeks dobrego zachowania” w każdej grupie przedszkolnej. Zrobiono plakaty w formie obrazkowej, umieszczono w widocznych miejscach w salach oraz zobowiązano do konsekwentnego ich przestrzegania. Zredagowano biuletyn o tematyce związanej m.in. z kształtowaniem wrażliwości, nabywaniem umiejętności społecznych.

- „Siła bajek” (3) – w toku codziennej pracy oraz realizując tygodniowy temat kompleksowy czytano dzieciom bajki, bajki terapeutyczne, baśnie różnych autorów, ale przede wszystkim polskich. Skupiano się na rozbudzeniu empatii, rozumieniu związków przyczynowo – skutkowych. Podejmowano próby oceny zachowania bohaterów, układano ciąg dalszy i inne możliwe zakończenia.

- „Zaświeć na niebiesko” (6) – zorganizowano akcję uwrażliwiającą na potrzeby innych ludzi, na potrzeby dzieci i ludzi z autyzmem oraz zespołem Downa. Włączono rodziców, którzy przygotowali niebieskie stroje oraz kolorowe skarpetki dla siebie i dzieci. Dzieci wzięły udział w cyklu zajęć poświęconych tej tematyce, m.in. obejrzały filmy edukacyjne, spoty, przygotowały plakaty informujące i uświadamiające, które powieszone zostały w szatni.

- „Młodsi starszym pomagają”  (7) – przygotowano pracę plastyczną zespołową, która w formie obrazkowej przedstawiała możliwości i sposoby niesienia pomocy osobom starszym i okazywania im szacunku. Praca wywieszona została w szatni.

- „Warto pomagać” (8) – zorganizowano kilka akcji charytatywnych mających na celu pomoc ludziom potrzebującym – zbieranie żywności, środków czystości oraz produktów codziennego użytku w ramach ogólnopolskiej akcji charytatywnej „Szlachetna Paczka”; środków pieniężnych w ramach „WOŚP”; środków na rehabilitację Pani Wandy Szymanowskiej, nauczycielki, autorki książek dla dzieci, a przede wszystkim kilkukrotnie zorganizowano akcję pomocy obywatelom Ukrainy – dary przekazane na granicę oraz do konkretnych osób, które zamieszkały na terenie naszej gminy. Na co dzień dzieci zbierają nakrętki i przekazują je na rzecz potrzebujących dzieci wrzucając do serduszka przy remizie strażackiej.

- „Kochamy babcie i dziadków” (10) – każda grupa przedszkolna przygotowała występ w formie montażu słowno-muzycznego. Przedstawienia zostały nagrane oraz opublikowane na facebooku ZSP.

- „Z kulturą przy stole” (11) – zadanie realizowano przez cały rok zwracając szczególną uwagę na kulturę spożywania posiłków, właściwą postawę oraz higienę.

- „Savoir vivre przy stole” (12) – zorganizowano świąteczny obiad wigilijny, dzielono się opłatkiem, zwrócono uwagę na wystrój stołu, odpowiedni nastrój i klimat oraz na sposób nakrywania do stołu i zachowanie przy stole uwzględniając także tradycje naszego regionu.

- „W restauracji czy w kawiarni” (13) – w toku codziennej pracy oraz podczas zabaw tematycznych w każdej grupie dzieci wcielały się w role kelnera oraz klienta, podawały i „spożywały” produkty przygotowane w kuchence. Zwracano uwagę na estetykę potraw oraz wyglądu stołu, doboru odpowiednich sztućców oraz stosowanie zwrotów grzecznościowych. Grupa Starszaków wybrała się do restauracji, aby nabyte doświadczenia przetestować w rzeczywistości.

- „Moja rodzina” (16) – dzieci z każdej grupy realizowały to zadanie kilkukrotnie w ciągu roku – przy okazji dnia babci i dziadka, dnia mamy, dnia dziecka, a także będą realizować przed zbliżającym się dniem taty. Wielokrotnie dzieci wypowiadały się  na temat swoich najbliższych podczas rozmów kierowanych, analizy utworów literackich, wykonywania prac plastycznych, portretów w różnej formie. Przygotowywały też upominki dla bliskich przed świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy, przed dniem mamy oraz przed świętem rodziny. Swoje zdolności wokalne, taneczne i aktorskie prezentowały przygotowując uroczystości, nagrywając filmiki.

- „Dzień rodziny” (19) – zorganizowano piknik wraz z ogniskiem oraz Święto Rodziny. Dzieci wzięły udział w części artystycznej. Odbyły się wspólne zabawy z rodzicami i rodzeństwem, pieczenie kiełbasek oraz słodki poczęstunek.

 

W Module IV – „Kultury świata” zrealizowano 5 zadań:

- „Chińskie wachlarze” (2) – dzieci obejrzały technikę wykonania i ozdabiania wachlarzy chińskich, a następnie przystąpiły do wykonania własnych i ozdobienia ich wg własnego pomysłu.

- „Olimpiada sportowa” (5) – dzieciom została przybliżona idea olimpiady greckiej, zorganizowano przedszkolne zawody sportowe, tzw. Spartakiadę.

- „Mali i duzi architekci” (7) – dzieci oglądały albumy, książki i zdjęcia przedstawiające różne budowle – piramidy, mosty, Krzywa Wieża w Pizie, Wieża Eiffla, Big Ben, następnie z dostępnych materiałów – krzeseł, klocków, patyków plastikowych, rolek papierowych konstruowały własne budowle na wzór obejrzanych zabytków.

- „Zabawy z piłką” (8) – w czasie kwarantanny proponowano rodzicom i dzieciom przykłady wspólnych zabaw z wykorzystaniem piłki. Podczas zawodów dzieci brały udział w konkurencjach z wykorzystaniem piłki oraz w grach zespołowych. Podczas cotygodniowych zajęć ruchowych również realizowano zabawy z piłką.

- „Piasek pustyni” (10) – obejrzenie spektaklu „Piaskiem malowane”, dzielenie się wrażeniami, pisanie wzorów literopodobnych, ćwiczenia grafomotoryczne na kaszce mannej i piasku.

 

Opracowała Agnieszka Furman

Koordynator projektu

Osoby realizujące projekt: Agnieszka Furman, Anna Szlachetka, Julia Kasperska, Alicja Matuszak

(A.F.)