Zespół Szkolno-Przedszkolny w Konarach

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Konarach

63-910 Miejska Górka

Konary 56

Tel: (65) 547-77-95

 

E-mail: zskonary@wp.pl

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 562024
    • Do końca roku: 231 dni
    • Do wakacji: 38 dni
  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-05-14

    Imieniny: Bonifacego, Julity

  • Kartka z kalendarza

Innowacja pedagogiczna "Komputerowe to i owo - bawię się i uczę na wesoło".

Innowacja pedagogiczna "Komputerowe to i owo - bawię się i uczę na wesoło".

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

„Komputerowe to i owo – bawię się i uczę na wesoło”

 

Rodzaj innowacji: 

● programowa

Zakres innowacji: 

● innowacją objęte będą dzieci 4, 5 letnie z oddziału II

● Zajęcia odbywać się będą, raz w  tygodniu po 30 minut, w sali oddziału II, z wykorzystaniem komputera i tablicy interaktywnej

Autor i nauczyciel prowadzący innowację:  mgr Agnieszka Furman

Czas trwania:  II 2021 - VI 2021

Źródła finansowania:  zakup programu, koszty własne, dobrowolna pomoc chętnych osób,

Miejsce wdrażania działalności innowacyjnej:  Zespół Szkolno – Przedszkolny w Konarach, oddział II

 

  1. 1.     Motywacja wprowadzenia innowacji oraz oczekiwania z nią związane.

 

Mając na uwadze kierunki polityki oświatowej państwa, a co za tym idzie priorytety ministra oraz wnioski z nadzoru pedagogicznego i bieżącą sytuację edukacji w okresie pandemii, uważam za zasadne poczynienie kroków związanych z wprowadzeniem dodatkowych, nowych form pracy wykorzystując m. in. komputer i internet. W obecnym czasie, w dobie większych wymagań stawianych przez świat, przedszkola przygotowują dzieci do pokonywania kolejnych progów edukacji wprowadzając różne formy pracy wykorzystując nowoczesne technologie. Dla większości dzieci komputer jest rzeczywistością. To ich teraźniejszość i przyszłość. Są również i takie dzieci, które w domu nie posiadają takiego sprzętu. Dla nich również, a może przede wszystkim, korzystne jest zorganizowanie takich zajęć, aby obyły się ze sprzętem, poznały podstawowe czynności związane z obsługą. Właściwie przygotowane i prowadzone zajęcia z wykorzystaniem komputera wpływać będą na wszechstronny rozwój dziecka, pomagać w ujawnianiu i rozwijaniu zainteresowań, rozwijają twórczą aktywność, doskonalą percepcję wzrokowo-ruchową. Dzięki komputerowi wzrasta atrakcyjność przekazywanej dzieciom wiedzy. Przedszkolak poprzez swobodną zabawę poznaje świat rzeczy i ludzi, odkrywa własne możliwości, a także zdobywa przygotowanie do dalszego życia. Niezmiernie ważne jest jednak, by korzystać z komputera z umiarem, stosując się do zasad higieny pracy. Komputer jest nowoczesnym narzędziem edukacyjnym o szerokich możliwościach zastosowań. I tak też powinien być wykorzystywany w pracy z małymi dziećmi, które, właśnie w pierwszych latach swojego życia posiadają naturalną skłonność do chłonięcia olbrzymich ilości informacji. Komputer ułatwia naukę. Edukacja poprzez zabawę jest jednym z ważniejszych argumentów dla zastosowania komputera w pracy z małym dzieckiem. Zasada „bawiąc uczyć” jest stosowana w taki sposób, że dzieci nie uświadamiają sobie procesu uczenia. Podczas zajęć z komputerem dzieci zdobywają nowe wiadomości. Zapoznają się z układem urządzeń, nazwami poszczególnych elementów zestawu, uczą się zasad jego funkcjonowania. Słowa klucze słownika informatycznego są już na zawsze przyswajane i włączane do czynnego języka, którym posługuje się dziecko. Ogromnie ważną sprawą jest ukształtowanie w świadomości dziecka prawidłowego stosunku do komputera. Dzieci często myślą, że komputer służy wyłącznie „do grania”. Trzeba dzieciom uświadomić od początku fakt, ze komputer wymyślono do pracy i pomocy człowiekowi. Z pierwszego kontaktu z komputerem dzieci powinny wynieść wniosek, że jest to urządzenie pożyteczne, że może służyć do mądrego spędzania czasu, że można się nim posłużyć jako narzędziem, ale trzeba się tego wcześniej nauczyć. Nie należy także zapominać, że komputer jest jedną z propozycji, które przyniosła nam cywilizacja i tak powinien być traktowany. Pomysł wykorzystania komputera i tablicy interaktywnej na zajęciach narodził się by uświadomić dzieciom, że komputer to narzędzie służące nie tylko do gier. Poza tym stanowi odpowiedź na potrzeby dzisiejszego świata

Sala przedszkolna posiada komputer z dostępem do Internetu oraz tablicę interaktywną, ponadto placówka posiada również pracownię komputerową. Przedstawiona działalność innowacyjna nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych

Innowacja pedagogiczna „Komputerowe to i owo – bawię się i uczę na wesoło” powstała w celu wzbogacenia oferty edukacyjnej przedszkola, a także podniesienia jakości pracy i stworzenia optymalnych warunków do właściwego rozwoju dziecka.

Podsumowując rozważania na temat możliwości wykorzystania komputera, nasuwa się wniosek, iż przedszkole powinno korzystać z ogromnego potencjału, jaki niesie ze sobą nowoczesna technologia i jednocześnie nauczyć swych wychowanków mądrze ją wykorzystywać, z tą myślą powstała owa innowacja pedagogiczna „Komputerowe to i owo – bawię się i uczę na wesoło”.

 

 2. Założenia innowacji:

 • zajęcia z komputerem prowadzone pilotażowo w czasie od lutego - do czerwca 2021 traktowane są jako zajęcia dodatkowe, skierowane do dzieci 4 i 5 letnich z oddziału II

 • zadania stawiane dzieciom są dostosowane do możliwości i potrzeb dziecka;

• nauczyciel zapoznaje dziecko z zasadami korzystania z danego programu, a następnie ono wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktycznym działaniu;

• nauczyciel zawsze uwzględnia indywidualne tempo pracy dziecka i pamięta o stopniowaniu trudności w zabawach i zadaniach z komputerem;

 • zajęcia z komputerem powinny łączyć zabawę ze zdobywaniem wiedzy, jej poszerzaniem i utrwalaniem;

• gry i programy, które udostępnia nauczyciel dzieciom, muszą być ciekawe i atrakcyjne w celu rozwijania zainteresowań dzieci oraz dostosowane do ich wieku;

 • podczas zajęć nauczyciel powinien komunikować się z dziećmi używając prostej terminologii informatycznej poznanej i zrozumiałej dla dzieci.

 

3. Cel główny  wsparcie całościowego rozwoju dziecka;

  • wprowadzenie najmłodszych uczestników procesu kształcenia w świat technologii komunikacyjno- informacyjnej; 

● przygotowanie od życia w społeczeństwie informacyjnym;

  • rozwijanie umiejętności właściwego korzystania ze sprzętu komputerowego;
  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego i higienicznego użytkowania komputera;

● zapoznanie dzieci z zasadami prawidłowego i bezpiecznego korzystania z komputera - rozumienie przez dzieci zagrożeń związanymi z niewłaściwym korzystaniem komputera .

●  rozwijanie aktywności poznawczej dziecka.

 

4. Cele szczegółowe:

dziecko zna zasady korzystania z komputera;

  • zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • zna podstawowe elementy komputera;
  • umie uruchomić i wyłączyć komputer;
  • umie korzystać z klawiatury, myszki;
  • rozwija percepcję wzrokowo – słuchową;
  • rozwija spostrzegawczość i logiczne myślenie;
  • kształtuje umiejętności zastosowania komputera w pracy, w nauce i zabawie;
  • poznaje słownictwo związane z technologią informatyczną;
  • doskonali umiejętności rozpoznawania liter;
  • · doskonali umiejętności rozpoznawania kolorów i odpowiedniego ich nazywania;
  • · kształtuje umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych;
  • doskonali umiejętności rozpoznawania cyfr 0- 9 oraz wykonywania działań matematycznych na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.

 

5. Metody pracy:

Zajęcia odbywać się będą w sali oddziału II lub w pracowni komputerowej, gdzie dzieci pracują bezpośrednio przy komputerze. Metody nauczania oparte są na czynnościach praktycznych, gdyż wymagają zaangażowania i działania ze strony dzieci. Prace praktyczne poprzedzają wskazówki ze strony nauczyciela, obrazowane na projektorze.

 

6. Treści nauczania:

  1. Z komputerem przez świat
  • Bezpieczeństwo i higieniczna praca przy komputerze;
  • Elementy zestawu komputerowego;

 

  1. Podstawowe zasady działania komputera i tablicy interaktywnej
  • Obsługa kompu­tera i jego znajo­mość;
  • Zasady działania tablicy interaktywnej;
  • Poznanie narzędzi programu Paint:;
  • Praca z edytorem tekstu Word;
  • Praca z programem multimedialnym
  • Praca z wykorzystaniem gier online;

 

  1. Praca i zabawa z komputerem
  • Komputer jako źródło wiedzy i zabawy;
  • Wykorzystanie zasobów komputera oraz tablicy interaktywnej do nauki liczenia, pisania, czytania itp.

7. Ewaluacja:

Sprawdzanie osiągnięć dzieci nastąpi przez: 

  •  analizę wytworów ich pracy - rysunki w edytorze grafiki;
  • wnikliwą obserwację dzieci podczas zajęć;
  • analizę zgodności działań z poleceniami do wykonania zadania;
  • rozmowy indywidualne, diagnozujące poziom wiadomości i umiejętności dzieci.

 (A.F.)