Projekt Bezpieczny Przedszkolak
Projekt edukacyjny „Bezpieczny przedszkolak”
CELE PROJEKTU:
Uświadomienie dzieciom grożących im niebezpieczeństw
Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa – unikanie zagrożeń
Wyrabianie odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo innych osób
Umiejętność radzenia sobie w niebezpiecznych sytuacjach
FORMY PRACY:
v zajęcia o tematyce szeroko pojętego bezpieczeństwa, przeprowadzane raz w tygodniu w najstarszej grupie,
v współpraca z rodzicami (biuletyn „Nasze ważne sprawy”)
v rozmowy indywidualne i grupowe,
v prace plastyczne,
v wystawy prac dzieci,
v konkursy plastyczne,
v spotkania z policjantem,
v spotkania ze strażakiem,
v spotkanie z ratownikiem medycznym,
v zajęcia z pierwszej pomocy,
v udział w Przeglądzie Małych Form Teatralnych
v wycieczki i spacery po najbliższej okolicy (wycieczki na skrzyżowania ulic, na przejścia dla pieszych),
v zabawy dydaktyczne i tematyczne,
v zabawy ruchowe,
v wykorzystywanie utworów z literatury dziecięcej,
v zabawy dydaktyczne i gry ruchowe(m.in. przygotowujące dzieci do roli pieszego, pasażera, zabawy umożliwiające poznanie znaków drogowych i sygnałów drogowych).
METODY WYKORZYSTYWANE W PRACY:
- metody podające – pogadanka, rozmowa, opowiadanie nauczyciela, dyskusja,
- metody aktywizujące – dzieci poprzez działanie zdobywają wiedzę,
- metody poszukujące – korzystanie z makiet, plansz, obserwacja,
- metoda samodzielnych doświadczeń.
- metoda osobistego przykładu nauczyciela i innych dorosłych (głównie rodziców),
- metoda obserwacji,
- metoda pokazu i instruktażu,
- metoda pracy z tekstem literackim.
Dziecko bezpieczne w przedszkolu
v Poznanie procedury zdrowych i bezpiecznych warunków przebywania dziecka w przedszkolu przez rodziców
v Ustalenie z dziećmi zasad bezpieczeństwa w przedszkolu, na placu zabaw oraz podczas wyjść i wycieczek
Dziecko bezpieczne na drodze
v Uświadomienie dzieciom konieczności bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach.
v Poznanie zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię (z sygnalizacją świetlną i bez sygnalizacji, przez przejście dla pieszych i na pasach).
v Wdrażanie do przechodzenia w miejscach oznaczonych.
v Wyrabianie orientacji porządkowej.
v Poznanie i nazywanie podstawowych znaków drogowych (zakazu, nakazu, informacyjne, ostrzegawcze).
v Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw sygnalizatora.
v Poznanie funkcji pojazdów uprzywilejowanych w ruchu.
v Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez pojazdy.
v Zwrócenie uwagi na poruszanie się dzieci po drodze w różnych warunkach pogodowych.
v Rozumienie konieczności stosowania elementów odblaskowych.
v Kształtowanie odpowiedzialnej postawy uczestnika ruchu drogowego.
v Wyrabianie nawyków prawidłowego poruszania się w ruchu drogowym
w grupie i jako pieszy.
v Kształtowanie zachowania się podczas wsiadania oraz jazdy w charakterze pasażera środków komunikacji.
v Uświadomienie zagrożeń wynikających z zabawy w pobliżu drogi.
Dziecko bezpieczne w kontaktach z dorosłymi
v Uświadomienie dziecku, zagrożeń płynących z kontaktów z nieznajomymi dorosłymi.
v Zwrócenie uwagi na podejrzane względem dziecka zachowania dorosłych.
v Zwrócenie uwagi na różne niebezpieczeństwa ze strony dorosłych np. niebezpieczeństwo kradzieży.
v Kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrożenia
Dziecko bezpieczne w kontaktach z przyrodą (zwierzęta, rośliny, zjawiska pogodowe)
v Poznanie elementarnych zasad postępowania z niebezpiecznymi, nieznajomymi lub chorymi zwierzętami
v Kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrożenia (pozycja żółwia)
v Uświadomienie dzieciom, które rośliny są szczególnie niebezpieczne dla człowieka
v Uświadomienie zagrożeń płynących ze strony natury – wyładowania atmosferyczne, wichura, śnieżyca, upał.
v Uświadomienie zagrożeń podczas kąpieli w miejscach niedozwolonych i niestrzeżonych
Dziecko bezpieczne podczas zabawy
v Uświadomienie zakazu kąpieli i zabaw w miejscach niedozwolonych.
v Uświadomienie zakazu zabawy zapałkami, ogniem,
v Uświadomienie zakazu samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych,
v Uświadomienie zakazu zabawy lekarstwami i środkami chemicznymi (czystości, ochrony roślin)
v Uświadomienie konieczności zachowania bezpieczeństwa w czasie zabaw zimą, latem
v Uświadomienie konieczności zachowania bezpieczeństwa w czasie zabaw - daleko od jezdni (uświadomienie niebezpieczeństwa na naturalnych zbiornikach wodnych, niewłaściwego korzystania z sanek)
Ustalenie zasad bezpiecznej zabawy:
- zakaz samowolnego oddalania się bez zgody i wiedzy dorosłych,
- sposób korzystania z zabawek, przyborów i sprzętu zgodnie z ich przeznaczeniem
- zakaz zabawy ostrymi przedmiotami i używania bez nadzoru osoby dorosłej ostrych narzędzi
- poznanie sposobów radzenia sobie w niebezpiecznych sytuacjach (zgubienie się, kontakt z nieznanym psem, kontakt z nieznajomym, pożar)
- konieczność zgłaszania osobie dorosłej wszelkich dolegliwości, skaleczeń czy złego samopoczucia
- wzbudzanie zaufania do policjanta, jako osoby mogącej pomóc dziecku w sytuacji zagrażającej jego bezpieczeństwu
Dziecko bezpieczne podczas wypadku
v Poznanie elementarnych zasad postępowania przy wypadkach
v Uświadomienie potrzeby informowania dorosłych o wypadkach
v Konieczność zgłaszania osobie dorosłej zauważonego niebezpieczeństwa
v Poznanie elementarnych zasad udzielenia pierwszej pomocy
v Poznanie numerów telefonów alarmowych i umiejętności ich wykorzystania w sytuacjach zagrożenia
v Uświadamianie znaczenia znajomości telefonów alarmowych
v Nauka przekazywania informacji właściwym służbom
v Uświadomienie konsekwencji fałszywych alarmów
Dziecko bezpieczne w miejscu publicznym
v Uświadomienie zagrożeń w wyniku oddalenia się od grupy lub od rodzica
v Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji zagubienia
v Znajomość swojego imienia i nazwiska
v Znajomość nazwy miejsca zamieszkania, dokładnego adresu
v Wskazanie sylwetek osób, do których można się zwrócić o pomoc (policjant, strażak, ratownik medyczny, kobieta z dzieckiem
Opracowała
Agnieszka Furman
Przedszkole w Konarach