Zespół Szkolno-Przedszkolny w Konarach

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Konarach

63-910 Miejska Górka

Konary 56

Tel: (65) 547-77-95

 

E-mail: zskonary@wp.pl

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 561553
    • Do końca roku: 231 dni
    • Do wakacji: 38 dni
  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-05-14

    Imieniny: Bonifacego, Julity

  • Kartka z kalendarza

Projekt Bezpieczny Przedszkolak

Projekt edukacyjny „Bezpieczny przedszkolak”

 

 

CELE PROJEKTU:

 

Uświadomienie dzieciom grożących im niebezpieczeństw

Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa – unikanie zagrożeń

Wyrabianie odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo innych osób

Umiejętność radzenia sobie w niebezpiecznych sytuacjach

 

FORMY PRACY:

v zajęcia o tematyce szeroko pojętego bezpieczeństwa, przeprowadzane raz w tygodniu w najstarszej grupie,

v współpraca z rodzicami (biuletyn „Nasze ważne sprawy”)

v rozmowy indywidualne i grupowe,

v prace plastyczne,

v wystawy prac dzieci,

v konkursy plastyczne,

v spotkania z policjantem,

v spotkania ze strażakiem,

v spotkanie z ratownikiem medycznym,

v zajęcia z pierwszej pomocy,

v udział w Przeglądzie Małych Form Teatralnych

v wycieczki i spacery po najbliższej okolicy (wycieczki na skrzyżowania ulic, na przejścia dla pieszych),

v zabawy dydaktyczne i tematyczne,

v zabawy ruchowe,

v wykorzystywanie utworów z literatury dziecięcej,

v zabawy dydaktyczne i gry ruchowe(m.in. przygotowujące dzieci do roli pieszego, pasażera, zabawy umożliwiające poznanie znaków drogowych i sygnałów drogowych).

METODY WYKORZYSTYWANE W PRACY:

-        metody podające – pogadanka, rozmowa, opowiadanie nauczyciela, dyskusja,

-        metody aktywizujące – dzieci poprzez działanie zdobywają wiedzę,

-        metody poszukujące – korzystanie z makiet, plansz, obserwacja,

-        metoda samodzielnych doświadczeń.

-        metoda osobistego przykładu nauczyciela i innych dorosłych (głównie rodziców),

-        metoda obserwacji,

-        metoda pokazu i instruktażu,

-        metoda pracy z tekstem literackim.

 

Dziecko bezpieczne w przedszkolu

 

v Poznanie procedury zdrowych i bezpiecznych warunków przebywania dziecka w przedszkolu przez rodziców

v Ustalenie z dziećmi zasad bezpieczeństwa w przedszkolu, na placu zabaw oraz podczas wyjść i wycieczek

 

Dziecko bezpieczne na drodze

 

v Uświadomienie dzieciom konieczności bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach. 

v Poznanie zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię (z sygnalizacją świetlną i bez sygnalizacji, przez przejście dla pieszych i na pasach).

v Wdrażanie do przechodzenia w miejscach oznaczonych.

v Wyrabianie orientacji porządkowej.

v Poznanie i nazywanie podstawowych znaków drogowych (zakazu, nakazu, informacyjne, ostrzegawcze).

v Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw sygnalizatora.

v Poznanie funkcji pojazdów uprzywilejowanych w ruchu.

v Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez pojazdy.

v Zwrócenie uwagi na poruszanie się dzieci po drodze w różnych warunkach pogodowych.

v Rozumienie konieczności stosowania elementów odblaskowych.

v Kształtowanie odpowiedzialnej postawy uczestnika ruchu drogowego.

v Wyrabianie nawyków prawidłowego poruszania się w ruchu drogowym
w grupie i jako pieszy.

 

v Kształtowanie zachowania się podczas wsiadania oraz jazdy w charakterze pasażera środków komunikacji.

 

v Uświadomienie zagrożeń wynikających z zabawy w pobliżu drogi.

 

Dziecko bezpieczne w kontaktach z dorosłymi

 

v Uświadomienie dziecku, zagrożeń płynących z kontaktów z nieznajomymi dorosłymi.

v Zwrócenie uwagi na podejrzane względem dziecka zachowania dorosłych.

v Zwrócenie uwagi na różne niebezpieczeństwa ze strony dorosłych np. niebezpieczeństwo kradzieży.

v Kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrożenia

 

Dziecko bezpieczne w kontaktach z przyrodą (zwierzęta, rośliny, zjawiska pogodowe)

 

v Poznanie elementarnych zasad postępowania z niebezpiecznymi, nieznajomymi lub chorymi zwierzętami

v Kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrożenia (pozycja żółwia)

v Uświadomienie dzieciom, które rośliny są szczególnie niebezpieczne dla człowieka

v Uświadomienie zagrożeń płynących ze strony natury – wyładowania atmosferyczne, wichura, śnieżyca, upał.

v Uświadomienie zagrożeń podczas kąpieli w miejscach niedozwolonych i niestrzeżonych

 

Dziecko bezpieczne podczas zabawy

 

v Uświadomienie zakazu kąpieli i zabaw w miejscach niedozwolonych.

v  Uświadomienie zakazu zabawy zapałkami, ogniem,

v  Uświadomienie zakazu samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych,

v  Uświadomienie zakazu zabawy lekarstwami i środkami chemicznymi (czystości, ochrony roślin)

v  Uświadomienie konieczności zachowania bezpieczeństwa w czasie zabaw zimą, latem

v Uświadomienie konieczności zachowania bezpieczeństwa w czasie zabaw - daleko od jezdni (uświadomienie niebezpieczeństwa na naturalnych zbiornikach wodnych, niewłaściwego korzystania z sanek)

 

Ustalenie zasad bezpiecznej zabawy:

  • zakaz samowolnego oddalania się bez zgody i wiedzy dorosłych,
  •  sposób korzystania z zabawek, przyborów i sprzętu zgodnie z ich przeznaczeniem
  •  zakaz zabawy ostrymi przedmiotami i używania bez nadzoru osoby dorosłej ostrych narzędzi
  •  poznanie sposobów radzenia sobie w niebezpiecznych sytuacjach (zgubienie się, kontakt z nieznanym psem, kontakt z nieznajomym, pożar)
  •  konieczność zgłaszania osobie dorosłej wszelkich dolegliwości, skaleczeń czy złego samopoczucia
  •  wzbudzanie zaufania do policjanta, jako osoby mogącej pomóc dziecku w sytuacji zagrażającej jego bezpieczeństwu 

 

Dziecko bezpieczne podczas wypadku

 

v Poznanie elementarnych zasad postępowania przy wypadkach

v Uświadomienie potrzeby informowania dorosłych o wypadkach

v Konieczność zgłaszania osobie dorosłej zauważonego niebezpieczeństwa

v Poznanie elementarnych zasad udzielenia pierwszej pomocy

v Poznanie numerów telefonów alarmowych i umiejętności ich wykorzystania w sytuacjach zagrożenia

v Uświadamianie znaczenia znajomości telefonów alarmowych

v Nauka przekazywania informacji właściwym służbom

v Uświadomienie konsekwencji fałszywych alarmów

 

Dziecko bezpieczne w miejscu publicznym

 

v Uświadomienie zagrożeń w wyniku oddalenia się od grupy lub od rodzica

v Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji zagubienia

v Znajomość swojego imienia i nazwiska

v Znajomość nazwy miejsca zamieszkania, dokładnego adresu

v Wskazanie sylwetek osób, do których można się zwrócić o pomoc (policjant, strażak, ratownik medyczny, kobieta z dzieckiem

 

Opracowała

Agnieszka Furman

Przedszkole w Konarach