Zespół Szkolno-Przedszkolny w Konarach

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Konarach

63-910 Miejska Górka

Konary 56

Tel: (65) 547-77-95

 

E-mail: zskonary@wp.pl

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 561612
    • Do końca roku: 231 dni
    • Do wakacji: 38 dni
  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-05-14

    Imieniny: Bonifacego, Julity

  • Kartka z kalendarza

Program adaptacyjny

Program adaptacyjny dla dzieci nowoprzyjętych

do Przedszkola w Konarach

 

 

 

 Założenia ogólne programu:

 

 

1. Cele główne:

 

  • stworzenie warunków do łatwej adaptacji dziecka w przedszkolu;
  • nawiązanie bliższych kontaktów między nauczycielkami, rodzicami i dziećmi.

 

2. Cele szczegółowe:

 

     ·  Zapoznanie rodziców i dzieci ze zwyczajami i organizacją dnia w  

         przedszkolu;

 

     ·  Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu przedszkola;

 

     ·  Nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel –

         dziecko, nauczyciel – rodzic;

 

     ·  Obniżanie lęku rodziców przed oddaniem dziecka w nieznane warunki w

          ręce obcej i nieznanej osoby;

 

     ·  Integracja rodziców z przedszkolem w celu ułatwienia dalszej współpracy;

 

     ·  Pozyskanie informacji od rodziców na temat rozwoju dziecka, zachowania,  

          upodobań, samodzielności.

 

 

 

3. Działania zmierzające do osiągnięcia celów dzielą się na kilka etapów:

 

  1. I.                  Przed rozpoczęciem rekrutacji:

 

  • reklama i promocja przedszkola w środowisku lokalnym;

 

  • zachęcająca oferta edukacyjna placówki na stronie internetowej;

 

  • rozwieszanie ogłoszeń ze wzmianką o naborze dzieci do przedszkola w

           danym roku szkolnym i możliwości pobierania wniosków;

 

  • stworzenie optymalnych warunków do przyjęcia nowych dzieci.

 

  1. II.               Pierwsze spotkanie z przedszkolem (m-c marzec).

 

  • dni otwartego przedszkola – początek marca;

 

1. rozmowy indywidualne z rodzicami i dziećmi;

2. zwiedzanie budynku przedszkolnego;

3. gry i zabawy zorganizowane dla dzieci w obecności rodziców;

4. zapoznanie rodziców z warunkami i możliwościami rozwoju dzieci;

5. udzielenie informacji nt. pożądanych umiejętności, jakie powinno  

    posiadać dziecko wstępujące w progi przedszkola.

  • zapisy dzieci do przedszkola – pobieranie wniosków – od 1 – 31 marca;

 

  1. III.           Drugie spotkanie z przedszkolem (koniec czerwca lub początek lipca).

 

 

  • Udział rodziców i dzieci w letnim dniu otwartego przedszkola.

 

  1.  Dzieci w towarzystwie rodziców i nauczycielek przebierają się w szatni, poznają sale zabaw i łazienkę, a także inne sale i pomieszczenia przedszkola. Podczas zabaw na powietrzu poznają ogród przedszkolny.
  2. Nawiązanie bliższego kontaktu zarówno z dziećmi jak i ich rodzicami.
  3. Poznanie kolegów w grupie.
  4. Uczestniczenie w pierwszych wspólnych zabawach ze starszymi kolegami, rówieśnikami i z rodzicami.
  5. Zapoznanie rodziców z warunkami oraz możliwościami rozwoju dzieci.
  6. Rozdanie rodzicom ulotek z dobrymi radami dla rodziców, dotyczącymi adaptacji dziecka do nowego otoczenia. (załącznik nr 1)

 

  1. IV.           Zebranie z rodzicami o charakterze informacyjnym (koniec sierpnia).

 

  • Zebranie ogólne prowadzone przez dyrektora przedszkola.
  1. Uzyskanie informacji nt. organizacji pracy przedszkola, czesnym, odpłatności za żywienie, zajęciach dodatkowych, itp.
  2. Uzyskanie informacji o realizowanych programach.
  3. Rozdanie ulotek informacyjnych o organizacji pracy przedszkola.

 

  • Zebranie grupowe prowadzone przez wychowawcę grupy.
  1. Ustalenie zasad kontaktu i współpracy.
  2. Uzyskiwanie od rodziców informacji o dziecku – wypełnienie ankiety. (załącznik nr 2)
  3. Badanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola.
  4. Rozmowa dotycząca adaptacji dziecka do nowego otoczenia.
  5. Uzyskanie informacji o sprawach organizacyjnych, m.in. o wyprawce, płatności za podręczniki, itp.

 

  1. V.               Szczególna współpraca rodziców i nauczycieli w pierwszych dniach września.

 

  • Proponowanie dostosowania czasu pobytu dziecka w zależności od zachowania dziecka – np. stopniowe wydłużanie pobytu.
  • Przestrzeganie wcześniej ustalonych zasad dotyczących pozostawiania i odbierania dziecka.
  • Zaproponowanie możliwości przynoszenia z domu własnej przytulanki, zdjęcia mamy.

 

  1. VI.           Ewaluacja programu adaptacyjnego

 

  • Uroczystość Pasowania na Przedszkolaka (listopad)
  • Zorganizowanie zajęć otwartych dla rodziców (drugie półrocze)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DOBRE RADY DLA RODZICÓW

których dziecko pierwszy raz przekracza próg przedszkola

 

1. Ciesz się razem z dzieckiem z faktu, że dziecko idzie do przedszkola.

 

2. Pomóż dziecku rozebrać się w szatni.

 

3. Nie przeciągaj pożegnania w sali, pocałuj je i wyjdź, nie okazuj zdenerwowania.

 

4. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to, choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.

 

5. Nie obiecuj; jeśli pójdziesz do przedszkola to coś dostaniesz; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie może być to forma przekupywania.

 

6. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co

wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres.

 

7. Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tato, rozstania z tatą są mniej bolesne.

 

8. Pamiętaj: Żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze uśmiechem!

 

9. Zaufaj nauczycielom i pracownikom przedszkola – płaczących dzieci jest każdego roku kilkoro, nauczyciele mają doświadczenie i pomogą Tobie i Twojemu dziecku.

 

10. Podczas pobytu Twojego dziecka w przedszkolu nie dzwoń i nie pisz wiadomości sms do wychowawcy z prośbą o informację o zachowaniu Twojego dziecka. Jeśli coś będzie się działo,  nauczyciel na pewno do Ciebie zadzwoni. Nauczyciel musi zająć się grupą, a informacji udzieli podczas odbierania dziecka z przedszkola.

CO MOŻE POMÓC DZIECKU,  

aby przeżyło mniejszy stres w nowym środowisku przedszkolnym?

 

  • wcześniejsze przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką osób trzecich, kontaktowanie dziecka z rówieśnikami, np. na placu zabaw,

 

  • uczenie dziecka poprzez zabawę czynności związanych z samoobsługą,

 

  • informowanie dziecka o tym, że czas w przedszkolu będzie spędzało w towarzystwie innych dzieci, bez rodziców,

 

  • ważne jest, aby rodzice podczas rozstania z dzieckiem byli spokojni (dziecko wyczuwa niepokój dorosłych),

 

  • zabawy z dzieckiem ,,w przedszkole”, przedstawianie jego realnych zalet, m.in. obecność rówieśników, wielość zabawek,

 

  • akceptacja płaczu dziecka przez rodziców - naturalnej, zdrowej reakcji na nową sytuację (nie należy dziecka zawstydzać) - duża labilność uczuć dziecka powoduje, że za chwilę jest wesołe i świetnie się bawi,

 

  • wcześniejsze poznanie przedszkola - spacery w kierunku placówki, krótkie wizyty w przedszkolu i w ogrodzie przedszkolnym w ramach dni otwartego przedszkola,

 

  • zabieranie do przedszkola ulubionej przytulanki oraz zdjęcia mamy – kiedy dziecko będzie tęsknić, może w każdej chwili spojrzeć na zdjęcie mamy i prawdopodobnie będzie mu wtedy łatwiej.

Opracowała Agnieszka Furman  

Załącznik nr 1

ANKIETA INFORMACYJNA O DZIECKU

 

Imię i nazwisko dziecka:...........................................................................

W domu zwracamy się do niego ………………………………………..

Nie lubi kiedy mówi się do niego……………………………………….

 

INFORMACJE O DZIECKU:

 

1. Samodzielność.

Proszę zaznaczyć te stwierdzenia, które charakteryzują Państwa

dziecko:

□ Potrafi samo się ubrać.

 

□ Ubiera się z niewielką pomocą osób dorosłych.

 

□ Wymaga pomocy przy ubieraniu.

 

□ Samo radzi sobie z jedzeniem.

 

□ Wymaga niewielkiej pomocy przy jedzeniu.

 

□ Trzeba je karmić.

 

□ Pamięta o potrzebach fizjologicznych i radzi sobie samo.

 

□ Zgłasza swoje potrzeby, ale wymaga pomocy przy pójściu do

toalety.

 

□ Trzeba je pilnować, bo zapomina o zgłaszaniu potrzeb

fizjologicznych.

□ inne uwagi dotyczące samodzielności dziecka:

……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

2. Jedzenie:

Proszę zaznaczyć te stwierdzenia, które charakteryzują Państwa dziecko:

 

□ Praktycznie je wszystko, nie ma specjalnych upodobań.

 

□ Jest wiele potraw, których dziecko nie lubi i nie chce jeść, wśród nich:

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

□ Jest po prostu niejadkiem.

 

□ Dziecko ma specjalne potrzeby związane z żywieniem. Jakie?

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

 

□ Jest alergikiem uczulonym na:

……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

3. Inne informacje o dziecku.

Uprzejmie proszę o przekazanie tych informacji o dziecku, które

uznacie Państwo za ważne:

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

.

4. Ulubione zabawki mojego dziecka

……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

5. Moje dziecko lubi bawić się w:

……………………………………………………………………………….........

…………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………….

6. Ulubiony rodzaj książek mojego dziecka to:

……………………………………………………………….……………………

……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

7. Moje dziecko interesuje się:

……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

OCZEKIWANIA RODZICÓW WOBEC WYCHOWAWCY I PRZEDSZKOLA:

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

.................................................................................................................................

 

Dziękujemy za wypełnienie ankiety

 

Załącznik nr 2