Zespół Szkolno-Przedszkolny w Konarach

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Konarach

63-910 Miejska Górka

Konary 56

Tel: (65) 547-77-95

 

E-mail: zskonary@wp.pl

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 561455
    • Do końca roku: 231 dni
    • Do wakacji: 38 dni
  • Kalendarium

    Wtorek, 2024-05-14

    Imieniny: Bonifacego, Julity

  • Kartka z kalendarza

SZKOLNY PROGRAM


WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY


SZKOŁA PODSTAWOWA W KONARACH

 

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).

  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).

  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).

  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).

  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).

  • Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).

  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).

  • Statut Szkoły Podstawowej w Konarach

 

 

Charakterystyka środowiska szkolnego

W Szkole Podstawowej w Konarach uczą się uczniowie szkoły podstawowej oraz oddziałów gimnazjalnych. Do szkoły uczęszczają dzieci z Konar, Piasków, Zalesia, Dłoni, Topólki, Oczkowic, Kołaczkowic, Woszczkowa, Rzyczkowa, Sobiałkowa i Melanowa.

Zajęcia lekcyjne odbywają się w dobrze wyposażonych salach. Uczniowie mają do dyspozycji także bibliotekę, świetlicę szkolną, stołówkę, gabinet pomocy psychologiczno – pedagogicznej, salę do realizacji zajęć wychowania fizycznego oraz kompleks sportowy i plac zabaw.

W szkole organizowane są zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, rozwijające zainteresowania, wyrównujące szanse edukacyjne i sportowe. Działa Samorząd Uczniowski, który jest współorganizatorem uroczystości szkolnych i środowiskowych, reprezentuje szkołę w obchodach uroczystości organizowanych przez instytucje zewnętrzne, uczestniczy w działaniach w ramach wolontariatu.

Szkoła posiada Certyfikat III ed. Programu W-F z klasą , Certyfikat 2.0 tytuł Szkoła z Klasą, Certyfikat Klubu Bezpiecznego Puchatka oraz Certyfikat Szkoły bez Przemocy. W naszej placówce realizowane były lub są programy: Owoce i warzywa w szkole, Pijmy mleko, Nie pal przy mnie proszę, Saper, Odlot, III Elementarz.

W tradycję szkoły wpisały się uroczystości szkolne i środowiskowe m.in. Dzień Seniora, Memoriał im. Kazimierza Kasperczaka Wieczór Wigilijny, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Papieski, Pasowanie na Ucznia Klasy I. Dzień Matki, Dzień Europejski, Szkolne Święto Matematyki oraz uroczystości o charakterze okolicznościowym – np. Dzień Nauczyciela i patriotycznym – np. Święto Niepodległości, Majowe Święta, Rocznica Powstania Wielkopolskiego.

Szkoła jest organizatorem wielu konkursów m. in. Gminnego Konkursu Ortograficznego o Pióro Burmistrza Miejskiej Górki, Gminnego Konkursu Pięknego Czytania i Mówienia, Międzyszkolnego Konkursu Matematycznego Rusz Głową, Gminnego Konkursu Matematycznego Supermatematyk.

Uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczą w działaniach organizowanych przez szkołę. Pomoc i wsparcie uzyskują ze strony nauczycieli i rodziców.

 

Wstęp

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej w Konarach opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.

Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

 

Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

 

Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji szkoły.

Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:

  • powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,

  • zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,

  • respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),

  • współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły w tym z:

Radami Sołeckimi

Ościennymi szkołami

Miejscowym Przedszkolem

Parafią

Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Rawiczu

Miejscowymi Przedsiębiorcami

Kołem Gospodyń Wiejskich

Służbą Zdrowia

Innymi instytucjami i osobami wspierającymi działania szkoły

  • współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,

  • inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).



 

 

I. Zadaniem szkoły jest:

  • zapewnienie uczniom wszechstronnego rozwoju intelektualnego i psychofizycznego,

  • wychowanie w duchu patriotyzmu, poszanowania tradycji regionalnej, narodowej i europejskiej,

  • przygotowanie uczniów do aktywnego życia zawodowego i kulturalnego,

  • uczenie dbałości i odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi,

  • przygotowanie do jasnych zasad życia rodzinnego i społecznego,

  • budowanie prawidłowych relacji międzyludzkich,

  • wychowanie w duchu tolerancji, zrozumienia i szacunku dla innych osób, tradycji, religii i kultur,

  • kształtowanie aktywnej postawy wobec problemów współczesnego świata.

II. Sylwetka absolwenta

 

Dążeniem Szkoły Podstawowej w Konarach jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. System wartości oparty jest na miłości, mądrości, bezpieczeństwie, i poszanowaniu tradycji.

Absolwent naszej szkoły:

  • jest przygotowany do życia w rodzinie i społeczeństwie,

  • umiejętnie porozumiewa się i współpracuje z innymi,

  • reaguje na krytykę,

  • jest wrażliwy na krzywdę,

  • zna i szanuje historię, kulturę i tradycję narodową z ich regionalnym bogactwem,

  • aktywnie uczestniczy w życiu swojej małej ojczyzny i kraju,

  • jest przygotowany do samokształcenia i podjęcia dalszej edukacji lub pracy zawodowej,

  • potrafi określić cel i sens swojego istnienia oraz żyć w atmosferze tolerancji, szacunku i godności dla siebie i drugiego człowieka,

  • jest kreatywny,

  • zna języki obce, posługuje się nimi i jest przygotowany do życia w zintegrowanej Europie,

  • jasno i precyzyjnie wyraża swoje opinie, dokonuje wyborów i jest świadomy ich konsekwencji,

  • jest wrażliwy na piękno przyrody i ma poczucie odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego,

  • korzysta z technologii informacyjno komunikacyjnych,

  • dba o zdrowie własne i innych

  • posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o

bezpieczeństwo własne i innych.

III. Cele ogólne

 

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w obszarze:

  1. zdrowie – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,

  2. kultura – ukierunkowanej na zbudowanie właściwej postawy uczniów wobec zachowania względem innych osób oraz poszanowania tradycji i kultury w szeroko pojętym znaczeniu.

  3. relacje – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,

  4. bezpieczeństwo – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie dbałości o bezpieczeństwo własne i innych osób.



Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

  1. współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,

  2. kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,

  3. współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,

  4. wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,

  5. kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,

  6. doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,

  7. wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,

  8. kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,

  9. przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,

  10. wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

 

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  1. poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,

  2. rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,

  3. kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,

  4. kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,

  5. prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,

  6. doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.

 

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.

 

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

  1. dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,

  2. udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,

  3. przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,

  4. informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

 

Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

Działalność profilaktyczna obejmuje:

  1. wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,

  2. wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,

  3. wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.

 

Działania te obejmują w szczególności:

  1. realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,

  2. przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,

  3. kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,

  4. doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,

  5. włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.



Najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

  • przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),

  • wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,

  • rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,

  • budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,

  • przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,

  • przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,

  • troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.

 

Zadania profilaktyczne programu to:

  • zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,

  • znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,

  • promowanie zdrowego stylu życia,

  • kształtowanie nawyków prozdrowotnych,

  • rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),

  • eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,

  • niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,

  • wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,

  • uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.

 

 

IV. Kalendarz uroczystości szkolnych



  • Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego

  • Sprzątanie Świata

  • Dzień Edukacji Narodowej

  • Akademia z okazji Święta Niepodległości

  • Apel z okazji powstania wielkopolskiego

  • Andrzejki – imprezy wewnątrzklasowe

  • Mikołajki

  • Wieczór wigilijny

  • Wigilia szkolna

  • jasełka

  • Dzień Babci i Dziadka

  • Walentynki

  • Szkolne Święto Matematyki

  • Dzień Papieski

  • Narodowe Święto Konstytucji 3 Maja

  • Dzień Matki

  • Dzień Europejski

  • Dzień Dziecka

  • Kiermasz SKO

V. Harmonogram działań

  1. Treści i działania o charakterze wychowawczo – profilaktycznym dla uczniów klas I – III

 

Obszar

Zadania

Formy realizacji

Osoby

 

 

 

 

 

 

Z

D

R

O

W

I

E

1. Wzajemne poznanie się

 

 

  1. Udział w zabawach integrujących grupę lub zespół klasowy.

  2. Udział w uroczystościach szkolnych i klasowych.

Wychowawca, uczniowie

2. Zapoznanie zasadami

zdrowego, racjonalnego

odżywiania się, higieny

osobistej i aktywności

fizycznej.

 

  1. Pogadanki w klasach.

  2. Spotkanie z higienistką.

  3. Spotkanie z dietetykiem.

 

wychowawca

pielęgniarka

Rodzice

3. Propagowanie zdrowego

stylu życia.

 

  1. Praca na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.

  2. Uczestnictwo w konkursach.

  3. Realizacja programu: „Zanim spróbujesz” i innych zgodnie z ustaleniami.

  4. Udział w zawodach sportowych dla uczniów klas I-III.

  5. Kształcenie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu substancji szkodliwych wśród najmłodszych poprzez pogadanki.

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej

 

 

4. Kształtowanie wytrwałości w

działaniu i dążeniu do celu,

umiejętności adekwatnego

zachowania się w sytuacjach

zwycięstwa i porażki.

  1. Organizacja zajęć: dydaktyczno – wyrównawczych, zajęć korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych.

  2. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Rawiczu.

N-le w/w specjalności

 

psycholog, pedagog PPP

 

5. Przeciwdziałanie przemocy.

1. Rozmowa z uczniem.

2. Konsultacje z rodzicami.

Wychowawca,

uczniowie, rodzice

6. Rozwijanie umiejętności

podejmowania działań na rzecz

ochrony przyrody w swoim

środowisku.

7. Tworzenie warunków rozwoju

indywidualnych zainteresowań.

 

  1. Udział w akcji „Sprzątanie Świata”

  2. Dbałość o czystość najbliższego otoczenia.

  3. Udział w konkursach plastycznych.

  4. Praca na zajęciach lekcyjnych

1. Prowadzenie zajęć rozwijających.

2. Indywidualna praca z uczniem uzdolnionym.

3. Organizacja i uczestnictwo w różnego rodzaju

konkursach, spektaklach, koncertach.

4. Korzystanie z różnorodnych źródeł informacji.

Wychowawcy, uczniowie uczniowie uczniowie

N-le edukacji wczesnoszkolnej

uczniowie

 

 

R

E

L

A

C